Wat je voelt, mag er zijn!

Tijdens dit thema werken we in de klas rond het prentenboek: ‘De kleur van emoties’ van Anna Llenas.

Een prachtig boek dat jonge kinderen leert omgaan met hun gevoelens.

Emoties zijn voor grote mensen soms al heel lastig. Maar wat dacht je hoe het voelt voor onze kinderen? Die weten helemaal nog niet wat ze voelen. Daar speelt dit leuke pop-up boek op in.

“Toen het monstertje ’s ochtends wakker werd, was hij helemaal in de war, hij weet niet hoe hij zich voelt… hij heeft een rommeltje gemaakt  van zijn gevoelens.  Zijn vriendinnetje leert hem hoe hij zijn gevoelens kan sorteren. Geel staat voor blij, blauw voor verdriet, rood voor boosheid, zwart voor bang, groen voor rustig en roze voor verliefd.”

In onze klas staan de basisgevoelens blij, bang, boos en verdrietig centraal. We hebben het dus over het gele, blauwe, rode en zwarte monstertje.

We leren dat elk gevoel er mag zijn! Een gevoel is een energie die eruit moet!

Zelfs boosheid mag er zijn. Maar het is belangrijk hoe je het uit. Elkaar pijn doen of dingen stuk maken horen daar niet bij. En dat is een belangrijk leerproces 😉

Er zijn rond gevoelens heel veel leuke prentenboeken te vinden in de bibliotheek, vaak voelen kinderen zich aangesproken door het hoofdpersonage in het boek en zijn de gevoelens heel herkenbaar. Een ideaal middel om met kleine kinderen gevoelens te verkennen en taal te geven aan hun gevoelswereld.

Een boeiend thema dus, helemaal binnen het interesseveld van de kinderen. 🙂