Op bezoek bij de buren...
WZC Sint-Eligius

Het Woonzorgcentrum Sint-Eligius en onze school zijn niet alleen buren, maar inmiddels ook vertrouwde partners voor ons kleuterproject. Elke maand doen de kinderen van een kleuterklas samen met de ‘lieve mensen’ een aantal activiteiten.

Een bijzondere doelgroep in dit project zijn ouderen met dementie. De combinatie van kleuters met personen met dementie lijkt misschien wel niet evident (Zullen de kinderen niet schrikken van het ongewone gedrag? Zal het hen niet in de war brengen?), toch blijken zij het goed met elkaar te kunnen vinden. De kleuters oordelen nog niet over een bepaalde manier van doen en denken niet in termen van ‘normaal’ of niet. Over het algemeen merken ze het ook niet wanneer een oudere een warrig verhaal vertelt. De ouderen van hun kant hebben alle tijd en omringen de kleuters met hun aandacht.

Rustig van start
Samen organiseren we maandelijks een activiteit die ongeveer een uurtje duren. In oktober, eens de kinderen gewoon zijn aan het naar school gaan, starten we rustig met een kennismakingsactiviteit. Naarmate het jaar vordert of afhankelijk van de klasgroep worden de spelletjes interactiever. Zo doen we samen bewegingsoefeningen of werken we rond een specifiek thema.

Jaarlijks worden de activiteiten geëvalueerd en bijgestuurd: Zijn ze nuttig? Doen de bewoners en de kinderen het graag?

Voordelen voor ouderen én kleuters
De ontmoetingen met de kleuters hebben meestal een positieve impact op personen met dementie die van kinderen houden. Zij worden er vrolijk van en genieten van hun aanwezigheid. Bovendien kunnen ze nog steeds “zorg dragen voor” of een kind iets uitleggen.

Ook voor onze kleuters zien we grote voordelen: ze krijgen onverdeelde aandacht van de ‘lieve mensen’. Ze leren bij wanneer ze ermee praten of spelletjes spelen. Het grootste voordeel is echter weggelegd voor hun sociale ontwikkeling: ze leren wie ouderen zijn en dat ze deel uitmaken van onze samenleving. Ze zien dat iedereen anders is en ontdekken hoe ze hun gedrag moeten aanpassen bji de ouderen (een beetje rustiger zijn bijvoorbeeld). Maar ze leren ook dat deze mensen erg leuk en warm zijn, waardoor ze sneller contact met hen gaan leggen.
Zo maken ze op jonge leeftijd kennis met de wereld van de ouderenzorg.