Personeelsvergadering 12 juni 2017
Zorgzaamheid
Omschrijvingen
Zorg dragen voor kinderen betekent dat ze zich veilig en geborgen voelen. Dit is een voorwaarde om te kunnen groeien en te kunnen leren
Door het goede voorbeeld te geven kunnen ook kinderen leren zorg dragen voor elkaar, hun omgeving en hun materiaal
Kinderen zorg leren dragen voor eigen materiaal, andermans materiaal, de natuur, gezonde voeding ...
Op tijd zijn ... (op school, met taken ...)
Iedereen heeft hetzelfde doel: een kind zich goed laten voelen waardoor het in staat is om te leren en een haalbaar toekomstplan te realiseren
Zorgzaam omgaan met elkaar is de basis om tot leren te komen
Respect is de bouwsteen van de samenleving
Zorg dragen voor materiaal: basisattitude
Omdat het belangrijk is om zorg te dragen voor elkaar, als mens, maar ook voor een ander zijn spullen
Voorstel
Om goed te kunnen leren en groeien is het belangrijk dat we in de eerste plaats zorg dragen voor onszelf, de anderen en de wereld rondom ons. Respect ervaren geeft iedereen extra kansen om te groeien.
Kinderen elke dag warm verwelkomen op de speelplaats of in de klas: persoonlijke goedmorgen, knuffel ...
Kinderen troosten die verdriet hebben
Op niveau van de kinderen gaan zitten en oogcontact hebben tijdens een gesprek
Aandacht hebben voor het welbevinden
Op zoek gaan naar persoonlijke raakpunten met het kind
Godsdienstlessen: respect voor moeder aarde
Project gezonde voeding: om 10 uur enkel fruit, geen chocomelk
Kindcontacten
Zorgen dat de kinderen genieten van de bosklas
Tijd maken voor de kinderen
Leefregels: eetzaal, studie, speelplaats ...
Oogcontact hebben
Tijd nemen voor elkaar
Sociaal rapport
Zorgbeleid (regelmatig bijsturen)
M-decreet toepassen
Kindcontacten
Gezondheidsbeleid
Kinderen attent maken op het respectvol omgaan met elkaar, met materiaal
Kindopvolging, kindcontacten, bijwerken na afwezigheid, stellingenspel spelen, samen afspraken maken o.a. op speelplaats, gezelschap bij ziekte (binnen blijven)
Geloven in
Zonder vertrouwen kan je niet aan de slag
Blijven geloven in elkaar, de ander en jezelf
Als kinderen voelen dat je in hen gelooft, ontwikkelen ze een positief zelfbeeld en een gezonde dosis zelfvertrouwen (opnieuw een voorwaarde om te groeien)
Katholieke school
Geloven in elkaar en jezelf
Kinderen kansen geven om tot ontwikkeling te komen
Vertrouwen is een basisgedachte: ouders in school en leerkrachten, leerkrachten in kinderen en ouders, kinderen in leerkrachten en elkaar
Belang van zelfvertrouwen, zelfkennis, eigen sterktes en zwaktes kennen
Je plaats in de groep verzekeren
Voorstel
Om goed te kunnen leren en groeien is het nodig dat iedereen gelooft en vertrouwen heeft in de mogelijkheden van kinderen.
Geloven dat afspraken worden nageleefd
Vertrouwen dat we zorg dragen voor elkaar (groot voor klein, speelplaats, eetzaal ...)
Het vertrouwen van de ouders om voor hun kinderen te zorgen
Geloven in het team
Verantwoordelijkheid geven: bv. kleuter van de dag die taken kan uitvoeren, takenkinderen in de lagere school
Een kind nooit opgeven, blijven helpen en ondersteunen
Misvieringen
Bidden voor het eten
Gebed in de klas
Luisterend oor
Fouten maken mag – zo kan je leren
Sterke collegialiteit, we helpen, ondersteunen elkaar waar het kan, indien nodig
Elkaar spontaan hulp aanbieden
Onvoorwaardelijk
Leerstof aanpassen, hulpmiddelen aanbieden, opbouwend sturen, complimenten geven, partner- en groepswerk, schoolfeest e.d.
Interactie tussen leerkrachten en leerlingen
Groei
We waarderen elk kind zijn tempo, eigenheid en mogelijkheden
Om de kinderen zoveel mogelijk kansen te geven waarderen we de hulp van externen, ouders ....
Groeien is fouten maken, eruit leren en opnieuw proberen. Fouten maken moet om tot groei te komen
Als je groeit kom je tot de beste versie van jezelf
Kinderen moeten ontwikkelen op alle vlakken
Omdat het evolueren is via de doelen die we stellen op verschillende vlakken: kennis, vaardigheden, sociaal, fysiek, mentaal, behendiger, sterker ... rekening houdend met ieders persoonlijkheid en thuissituatie. Kortom: groeien in leren en leven
Groeien met zicht op de toekomst, ontwikkeling van ieder kind, op de Sint-Elooischool en daarbuiten
Kinderen moeten kansen, mogelijkheden krijgen om te groeien
Op hun eigen tempo kunnen evolueren
Het is de taak van de school om hen te leren helpen, ondersteunen om te groeien
Kinderen in hun totale ontwikkeling laten groeien
Kinderen willen we positief laten evolueren naar een ‘wijzer’ persoon (kennis, omgang, emoties ...)
Voorstel
Om goed te kunnen leren en groeien krijgen kinderen de kans om vanuit eigen talenten, op eigen tempo ‘wijzere’ mensen te worden.
De mogelijkheid wordt geboden om een persoonlijk traject te volgen
Er is een fijne samenwerking met lees-, spel-, zwem- mama’s, papa’s, oudercomité, Broederlijk Delen, rustoord (lieve mensen)
Bepaalde momenten bv. schoolfeest, kunnen de kinderen het beste van zichzelf laten zien
Groeizinnen gebruiken: het lukt je steeds beter om ...
Positief bevestigen, complimenten geven
Proces evalueren en bekrachtigen
Talentgericht kijken naar kinderen
Persoonlijke groei van het kind bespreken, niet in vergelijking met anderen
Rapporten en opvolgen
Kindcontacten en oudercontacten op vaste tijdstippen en tussendoor
Overleg over en bespreken van elk kind op geregelde tijdstippen en tussendoor
We dragen zorg voor elk kind, we geloven in elk kind, samen, als team, proberen we een kind vooruit te helpen
De relaties tussen de kinderen onderling zijn ook belangrijk
Aangepast traject (leerstof)
Differentiatie
Aandacht voor schoolrijpheid
Aanbieden van verschillende niveaus: rekenen, taal ...
We hebben van peuterklas tot de 3e kleuterklas een leerlijn (moeilijkheidsgraad) van kalenders
In elke klas wordt gedifferentieerd
Leerkrachten geven tijd aan de kinderen om te groeien
Zorgjuf helpt kinderen (zowel kleuter als lager)
Uitdaging aanbieden, hindernissen aanpakken, zelfevaluatie
Opbouwend bijsturen
Zorg
Samen
Door samen te werken bereiken we meer
Elkaar helpen bij een activiteit, waar nodig
Het is fijn om samen te werken
Omdat kinderen groeien in een ‘samenleving’
Omdat je samen meer kan dan alleen
Om de kinderen te leren samenwerken (essentieel in het latere beroep, hobby’s ... in hun totale leven)
Elkaar aanvullen leidt tot betere, diepere en ruimere resultaten
Omdat je een volledig team nodig hebt om een kind te doen groeien
Om er voor elkaar te zijn, elkaar te helpen, elkaar te steunen
Omdat je in groep moet kunnen functioneren en leren
Om ze klaar te maken voor een mooie samenleving
Een school is een gemeenschap, samen kunnen we meer: samenwerking tussen kinderen, leerkrachten en ouders
Samen bereik je meer dan alleen
Aandacht hebben voor anderen, rekening houden met elkaar
Om te leren omgaan met verschillende personen
Om van elkaar te leren
Om samen te leren delen, helpen, gevoelens verwoorden bij blije, droevige, boze momenten
Omdat je om je doel te bereiken hulp en sturing nodig hebt van anderen
Voorstel
Om goed te leren en groeien helpt samenwerken en omgaan met anders-zijn. Kennismaken en rekening houden met verschillen zorgt voor een rijke ontplooiing.
Er zijn regelmatig klasoverschrijdende activiteiten
Tijdens vrije momenten elkaar opzoeken in de leraarskamer
We tonen/hebben interesse in de collega’s, ouders, kinderen, omgeving ...
Groepswerken
Samen spelen bevorderen, aanleren
Sociale vaardigheden
Duo-werk
Groepswerk
Projecten
Grotere leerlingen helpen de kleinere: schoolfeest, refter, speelplaats ...
In groepen werken
Klasoverschrijdend werken: expleuteren, bosklas, zeeklas ...
In team beslissingen nemen en overleggen
Samen bewegen: dansen, lopen, a mile a day
Expleuteren
Laagdrempeligheid, open deur
Positieve sfeer tussen collega’s
Samen feest vieren, vieringen
Samen zingen met de hele school voor de jarige (+ foto) van de maandag sterren in de hal
Schoolfeest
Kringgesprekken
We hebben er oog voor dat kinderen samen op pad gaan
Kindcontacten, partner- en groepswerk, muzische expressie, projecten uitwerken, schoolfeest, musical, samenwerking met bejaardentehuis, lees- en spelouders, kriebelteam, oudercomité
Positief
Gemotiveerd blijven (leerkrachten en leerlingen), geeft betere resultaten
Durf om je talenten beter te ontwikkelen
Het leven wordt makkelijker als je positief kijkt
Met een positieve instelling kan je je doel bereiken
Door elkaar te waarderen kan iedereen zich goed voelen in de groep
Positiviteit doet groeien, doet je grenzen verleggen in kleine en grote dingen
Positieve feedback en aandacht geeft kinderen, collega’s, ouders vleugels, doet groeien
Eigen sterktes gebruiken om jezelf verder te ontwikkelen
Minder druk op het kind leggen
Tussentijdse evaluatie: dat kunnen we al, daar bouwen we op verder
Positief gedrag belonen: met woorden, stickers ...
Kinderen motiveren
Kinderen duidelijk maken dat fouten maken mag als ze bereid zijn er iets uit te leren
Inzet is belangrijker dan resultaat
Kinderen leren om positief, met respect en waardering naar elkaar te kijken
Positieve commentaar op rapporten
We gebruiken maar ‘groeizinnen’ (het lukt je steeds beter om ...)
Door positief te kijken: gemakkelijker vooruit, meer zelfvertrouwen krijgen
Door positief te kijken gaat alles veel makkelijker
Omdat kinderen al genoeg negatieve opmerkingen krijgen
Een woordje uitleg geven bij taak of toets
Luisteren naar ... en rekening houden met het kind
Kind van de dag, complimenten geven, stickers kleven
Voorstel
Om goed te kunnen leren en groeien doet positief kijken ons kansen en mogelijkheden ontdekken om het eens op een andere manier aan te pakken.